Tuesday 10 January 2017

Hukum Forex Zaharuddin

Muzakarah JAKIM Berkenaan Hukum Trading Forex Zaharuddin Abd Rahman Seteh berhempas pulas melayan sebahagian bantahan, komentar dan tidak puas hati pedagang matawang asing (trader de forex) sejak tahun 2008, aaaaa sejak dari awa saya menyediakan kajian ringkas yang dipaparkan di web ini, Di link berikut: - Saya bersyukur kerana semalam tissuh diadakan satu muzakarah besar yang dihadiri oleh lebih 200 orang ilmuan Shariah, ulama, ahli ekonomi, les banquiers dan peguam. Tiga kertas kerja dibentangkan. Les cerises de kerja pula bukanlah disediakan oleh individu tetapi dibuat secara berkumpulan. Ini bermakna kertas kerja tersebut wajar diberikan lebih kredit kerana merupakan buah fikiran dan kajian secara kolektif yang sememangnya akan lebih kukuh berbanding kajian dan pandangan dari seorang individu. ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Selain itu, merci de juger le berceau de l'argent et de la péniche FOREX itu sendiri di samping beberapa siri temubual dengan pedagang FOREX yang berpengalaman. Justeru, saya kira, perdagang FOREX tidak boleh sama sekali mempertikaikan kefahaman pour pengkaji kerana penyelidikan mereka jauh lebih dalam dari hanya sekadar pengalaman, tambahan pula penyelidik juga menrima informasi rasmi dari pihak Banque Negara Malaisie selaku régulateur. Hasil daripada kajian kumpulan pengkaji pertama yang dianggotai oleh Prof. Madya Dr. Muhammad Bin Som, Dr Marjan Muhammad, Ust Luqmanul Hakim Hussain, En. Wan Norhaziki Wan Abdul Halim. Kesimpulan simpleka mencatatkan seperti berikut: - 1. Spot forex yang dijalankan oleh individuel melalui plate-forme internet agak berbeza daripada konsep spot forex yang dijalankan di peringkat interbancaire. Dari satu sudut, ia dibuat berdasarkan spot forex dari segi harga lani (point de valeur), tetapi dari segi penyelesaian ia tidak berlaku berdasarkan T2. Malah pényelesaian tidak akan berlaku selagi pedagang tidak menutup posisi yang dibukanya. Namun, dari sudut yang lain, spot forex dilihat lebih mirip kepada avant forex, kerana apabila pedagang membeli sesuatu matawang daripada courtier, beliau tidak akan dapat memiliki matawang yang dibelinya. Sebaliknya, pedagang akan menikmatinya setelah beliau menjualnya semula kepada courtier pada waktu hadapan. Apa yang membezakan spot forex oleh individu dengan avant forex ialah kadar tukaran matawang masa hadapan adalah tetap iaitu kadar yang dipersetujui pada tarikh transaksi, manakala kadar tukaran matawang dalam spot forex tidak tetap, tetapi berdasarkan turun naik harga pasaran matawang yang didagangan. 2. Kerajaan Malaisie tidak mengiktiraf sebarang urusniaga matawang yingang yang dibuat melalui saluran-saluran yang tidak sah. Malah, terdapat peruntukan perundangan yang jelas berhubung larangan tersebut, iaitu melalui Seksyen 3 (1) dan Seksyen 4 (1), (2) dan (3) Akta Kawalan Pertukaran Wang (AKPW) 1953. Mana-mana individuel dilarang sama sekali berurus niaga Matawang asing, kecuali setelah mendapat kebenaran Pengawal Pertukaran Asing, iaitu Gabenor Banque Negara Malaisie. 3. Berdasarkan beberapa isu syariah yang diketengahkan termasuk isu qard levier, riba al-nasiah rollover intérêt, qabd, menjual matawang yang tiada dalam pegangan (qabd) dan spekulasi yang melibatkan perjudien, ternyata operasi spot forex secara en ligne adulte adaah tidak mengikut landasan syarak Yang yiyi yhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh Manakala satu kumpulan lagi datangnya dari Universiti Utara Malaisie yang dianggotai oleh Prof. Madya Dr Asmadi Mohd Naim, Dr Hasniza Mohd Taib, Dr. Muhammad Nasri Hussain. Kertas mereka menyimpulkan seperti berikut: - Berdasarkan perbincangan di atas, forex en ligne en ligne adalah tidak dibenarkan oleh Syarak kerana adanya perkara-perkara yang menyalahi Syarak iaitu. je. Pembélien wang tunai dilakukan secara kredit adalah terang-terangan bertentangan dénommé kontrak Sarf dan mengandungi unsur riba. Ii. Sekiranya pembélien kredit itu ditakyifkan sebagai pemberian pinjaman oleh courtier, perkara tersebut masih termasuk dalam aktiviti yang dilarangkan oleh Syarak kerana mengandungi unsur mendapat manfaat dari pinjaman, dan larangan mengumpulkan pinjaman dan jual-beli. Iii. Menjual matawang, secara, menangguhkan, penyerahan, adalah, dilarang, Syarak. Syarat qabd dalam majlis tidak wujud de dalam transaksi ini. Keharusan melewatkan penyerahan (qabd) tidak boleh diaplikasi dalam urusniaga ini kerana tidak termasuk de dalam konsep darurat bagi transaksi bonafide. Iv. Urusniaga courtier secara online ini mengandungi unsur baie al-najsy iaitu peniaga menawarkan harga bukan untuk memiliki matawang sebaliknya untuk membrei faedah kepada penjual melalui kenaikan harga. V. Urusniaga ini juga mengandungi ihtikar yang dilarang oleh Syarak. Vi. Urusniaga ini juga mengandungi unsur perjudien yang bergantung képada turun naik harga atau angka. Saya hanya berfungsi sebagai pengules dalam majlis semalam. Secara dasarnya hampir kesemua kesimpulan yang yaman kedoua-dua kumpulan adalah sama dengan kesimpulan yang yuh tahun 2008 yang lalu, dengan itu, saya menyeru kepada semu pedagang matawang yang tidak berpuas hati dan menolak pandangan yang mengharamkan pedagangan matawang ini untuk berfikir kembali Demi kebaikan iman dan pendapatan masing-masing. Bagi mereka yang ingin mendapat kejelasan bagaimana kesimpulan tersebut dicapai, pembaca boleh télécharger kertas kerja mereka (yang belum morté sépare muzakarah) untuk bacaan asas. Sebarang permasalahan bolehlah terus disampaikan képada mereka. Zaharuddin Abd Rahman zaharuddin. net 1 juin 2011 Saya bersyukur kerana semalam tissuh diadakan satu muzakarah besar yang dihadiri oleh lebih 200 orang ilmuan Shariah, ulama, ahli ekonomi, les banquiers dan peguam. Tiga kertas kerja dibentangkan. Les cerises de kerja pula bukanlah disediakan oleh individu tetapi dibuat secara berkumpulan. Ini bermakna kertas kerja tersebut wajar diberikan lebih kredit kerana merupakan buah fikiran dan kajian secara kolektif yang sememangnya akan lebih kukuh berbanding kajian dan pandangan dari seorang individu. Saya hanya berfungsi sebagai pengules dalam majlis semalam. Secara dasarnya hampir kesemua kesimpulan yang yaman kedoua-dua kumpulan adalah sama dengan kesimpulan yang yuh tahun 2008 yang lalu, dengan itu, saya menyeru kepada semu pedagang matawang yang tidak berpuas hati dan menolak pandangan yang mengharamkan pedagangan matawang ini untuk berfikir kembali Demi kebaikan iman dan pendapatan masing-masing. Bagi mereka yang ingin mendapat kejelasan bagaimana kesimpulan tersebut dicapai, pembaca boleh télécharger kertas kerja mereka (yang belum morté sépare muzakarah) untuk bacaan asas. Sebarang permasalahan bolehlah terus disampaïkan kepada mereka Ajouter cette page à vos favoris Bookmarks sociaux More. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Forex (Foreign Exchange) ni adalah sistem jual beli mata wang asing yang mana kita Sendiri tahu akan berubah dari semasa ke sémasa mengikut kedudukan ekonomi sesebuah negara. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Sebenarnya aku memang dah agak pasti akan ada yang bertanya mengenai hukum dalam FOREX ni dan aku dah kaji benda ni dahulu sebelum aku menceburi dan mempelajari ilmu tentang analisis dalam dunia forex ni. Ini adalah susan daripada entri aku yang bertajuk test forex kali pertama menggunakan akaun demo tempoh hari. Antara kajian yang aku lakukan adalah meng google hukum mengenai forex dalam islam dan aku dapati kebanyakkannya berkongsi mengenai isi yang sama iaitu fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang dikeluarkan sekitar appartengahan tahun lalu. Hukum Forex. Haram atau Halal KOTA BHARU: Jawatankuasa Fatwa Kébangsaan memutuskan umat Islam haram menguanaran système perniagaan pertukaran wang asing. Pengerusi Jawatankuasa itu, Tan Sri Le Dr Abdul Shukor Husin, le berkata ini kerana perniagaan yang dilakukan melalui pertukaran wang asing (forex) seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan umat Islam. 8220Hasil kajian Jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan yang membabitkan pertukaran wang asing membabitkan spekulasi mata wang dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam.8221 8220Oliveu itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa umat islam diharamkan daripada menguanan sistem perniagaan cara demikian, 8221 katanya kepada pemberita selepas Mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kébangsaan Ke-98 de sini hari ini. Abdul Shukor berkata, banyak isu yang meragukan menguai perniagaan pertukaran wang asing, olh itu umat Islam tidak perlu menceburkan diri, tambahan pula kegiatan itu membabitkan penggunaan internet di kalangan individu yang menyebabkan untung rugi tidak menentu. 8220 Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti mélangé pengurup wang atau dari banque ke bank dibenarkan. Kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak menentu, 8221 katanya. Beliau berkata, keputusan lain yang turut dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan umat Islam membuat pelaburan atau membuat simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium yang dikendalikan Banque Simpanan Nasional (BSN). Katanya, keputusan, itu, dibuat, selepas, jawatankuasa, berkenaan, berpuas, hati, dengan, kaedah, pelaksanaannya, melalui, taklimat, yang, disampaikan, oleh, pihak, pénal, syariah, banque, Negara, pada, muzakarah, itu. 8220Pada mulanya, kita meragui, tentang, kaedah, pelaksaaan, skim, itu, tetapi, kita, berpuas, hati, selepas, système, perniagaan, skim, itu, ditukar, konsep, Islam, iaitu, Mudharabah, 8221, katanya. 8211 BERNAMA Penjelasan Ustaz Haj Zaharuddin Tentang FOREX Képada yang masih kurang jelas, aku harap sangat korang dapat tengok sendiri dahulu dan dengar penjelasan daripada beliau mengikut hukum FOREX dalam islam. Beliau adalah orang yang mahir dengan systèm forex yang dijalankan oleh banque de banque de seluruh Malaisie dan melabelkan système forex ini ada dua cara. Jom saksikan. Lagi ulasan daripada pakar ekonomi islam: Ulasan: Artikel mengenai fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan itu langsung tidak menceritakan tentang systèm forex yang sebenarnya seperti mana yang diterangkan oleh Ustaz Zahiruddin. Dalam artikel di atas, point yang pertama yang menyebabkan non identifié rugi tidak menentu itu LANGSUNG tidak boleh dipakai kerana dalam perniagaan itu sendiri mana ada yang untung setiap masse de semestinya untung rugi itu pasti ada. Point yang kedua pula Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti mélangé pengurup wang atau dari banque ke bank dibenarkan. Forex (échange de devises) yang dilakukan oleh trader. Cuma perbezaannya ialah cara mata wang itu ditukarkan. Ia seolah-olah membénarkan apa yang baru sahaja diperkatakan salah. Aku sendiri sebenarnya tak berapa suka dengan informasi yang dikongsikan dalam médias masse kat Malaisie ni sebab kebanyakkannya ditokok tambah untuk kepentingan sendiri sekalipun dalam soal hukum. Point yang ketiga, yang tak boleh blah, et un digalakkan untuk melabur dalam Sijil Simpanan Premium (SSP) yang seolah-olah mempromosi orang ramai untuk menggunakan systme itu daripada pihak bank BSN. Yang ini tiada kéna mengena dengan hukum FOREX. Sila abaikan. Aku lebih gemar untuk mendapatkan pénjelasan kalau berkenaan dengan hukum islam daripada ustaz atau ahli ulama yang mempunyai dua perkara. Yang pertama beliau harusla sangat arif dalam hukum hakam agama islam. Kedua beliau mempunyai pengalaman dan sememangnya serba tahu tentang sesuatu perkar itu sebelum membuat andaian mengikut hukum syarak. Bukanlah maksudnya aku memandang rendue dengan fatwa yang dikeluarkan olehJawatankuasa Fatwa Kebangsaan tetapi alangkah baiknya kalau disertakan dengan fakta yang sebenar seperti mana yang diperkatakan oleh Ustaz Zahiruddin dalam video tersebut. Secara keseluruhannya, FOREX itu ada halal dan haramnya mengikut keadaan tersebut dan untuk pengetahuan anda semua, trader kebiasaannya FOREX ini hanya mengamalkan commerce mata wang secara sendiri dengan membuat analisa yang mantap sebelum commerce melakukan dan ini dinamakan spot trading dan bukannya foward trading. Apa itu spot trading à foward trading ni Jadi apa hukum FOREX yang sebenarnya Segalanya ada diceritakan vidéo dalam 7 minit lebih di atas. Ayat paling aku suka, Jangan bagi fatwa yang général, yang umum. Contoh macam hukum makan ayam. Halal ke tak Mestilah halal. Tapi kalau tak sembelih dengan cara islam Halal ke haram Sama sahaja dengan hukum FOREX ini. ) Buka akaun trading percuma dan dapatkan bonus.


No comments:

Post a Comment